Terug naar het overzicht

Ontdek de kracht van digital experience

14 Mei 2021
Gepubliceerd door: Remco de Jong
Duurzaamheid
Marketing
Internationalisering

De digitale verbinding met je doelgroep is belangrijker dan ooit. Hierbij maken we
onderscheid tussen tal van touchpoints zoals apps, websites, chatbots en social
media. Maar ook aan de ‘achterkant’ worden kwalitatieve verbindingen tussen
systemen en processen steeds belangrijker.

Iedere ondernemer (of manager) kent de frustraties die tekortkomingen van bestaande systemen en processen teweeg brengen. Je werkt met drie verschillende software producten die allemaal van verschillende leveranciers komen. En vervolgens heb je ook nog een partij als Zapier nodig om de boel te automatiseren. Of beter gezegd, om de boel te laten werken.

Wat houdt digital experience in?

Zoals ik hierboven al aanraak, is digital experience véél meer dan customer of user experience. Digital experience behelst ook de interne operatie van je organisatie. Het omvat de systemen waarmee medewerkers moeten werken, en hoe ze dit ervaren. En last but not least, digital experience betreft ook de mate waarin alle systemen en processen met elkaar connected zijn. En dat is waar een DXP (digital experience platform) om de hoek komt kijken.

En wat is een digital experience platform dan?

Een Digital Experience Platform of DXP is een geïntegreerde technologie die erop gericht is om verschillende doelgroepen te bedienen via een breed scala aan digitale touchpoints. Hierbij wordt niet meer gekeken naar een kanaal op zich (zoals een website) maar naar het geheel aan kanalen en touchpoints. Een DXP werkt dus overkoepelend voor alle tools die je hierbij inzet en is daarmee allesomvattend.

Met andere woorden; een DXP is één systeem voor alle (digitale) technologie die komt kijken bij digital experience in de breedste zin. En dat systeem bespaart je tijd, kosten, downtime en frustratie.

DXP; het virtuele moederbord van je organisatie

Digitale kanalen zijn uitgegroeid tot de belangrijkste manier waarop bedrijven communiceren met hun klanten. Als je dit goed op orde hebt, dan worden gebruikers - zowel medewerkers als klanten - fan. Niet alleen fans van je producten of diensten, maar ook van de manier van omgang met je organisatie. Die is namelijk ‘smooth’. Kijk maar naar bedrijven als Google, Apple en Spotify. En dat komt door een aantal zaken.

Door het verzamelen van data kun je gerichter met je doelgroep communiceren. Zelfs op individueel niveau. Je weet wie iemand is, en waar deze persoon zich bevindt (dankzij de technologie van de laatste smartphones). Artificial Intelligence wordt steeds toegankelijker en kan enorme hoeveelheden aan data rondom interactie verwerken en omzetten in praktische, bruikbare inzichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de klantbeleving van Uber of Airbnb.

De voordelen van een DXP samengevat:

  • Controle over elk touchpoint
  • Gerichter communiceren
  • Brengt IT, operations, sales, service en marketing dichter bij elkaar
  • Je hebt volledige controle over al je data (en benut deze ook)
  • Een DXP is betrouwbaar, uitbreidbaar en schaalbaar

Aan de slag

Een aantrekkelijke digital experience heb je niet met één druk op de knop. Het is geen ‘dingetje’ waarmee slechts één specifieke afdeling bezig het. Werken met een krachtig DXP vraagt om een digitale transformatie van je organisatie. Dat klinkt misschien heftig, maar het is wel allemaal op te knippen in verschillende stappen. En dan is gewoon ‘beginnen’ misschien wel het allerbelangrijkste.

  1. Touchpoints en content

    Breng je touchpoints met je doelgroep in kaart. Ontwikkel een contentplan dat aansluit bij de interesses en behoeftes van je doelgroep. Op deze manier creëer én genereer je betrokkenheid.

  2. Onderzoek het gedrag van je bezoekers

    Begin met het verzamelen en onderzoeken van het gedrag van je doelgroep en gebruikers. Zo krijg je meer inzicht in in de onderlinge verschillen, wensen en behoeftes.

  3. Relevante segmenten

    Hoe meer relevante data je hebt, hoe gerichter je specifieke segmenten of persona’s kunt samenstellen. Ieder segment heeft zijn eigen karakter, met eigen behoeftes. Allemaal kansen voor jou, waarmee je gerichter kunt communiceren.

  4. Personaliseer vanuit data

    Gebruik nieuwe inzichten om te experimenteren met content personalisatie en customer journeys. Dankzij de data die je continu blijft verzamelen, zul je steeds gerichter, persoonlijker en efficiënter kunnen communiceren met een individuele gebruiker.

  5. Analyseer en verbeter

    Meten is weten! Het realiseren van de meest optimale digital experience is een continu proces. Zie het als een sporter die blijft proberen om zijn behaalde topprestaties te verbeteren. Leg de lat steeds hoger. Zo blijf je groeien!

Remco de Jong is digital experience expert. Met zijn bedrijf Envation is hij kennispartner van BouwenAanBetereBedrijven™. Envation loopt voorop in het ontwikkelen van een state-of-the-art schaalbaar digital experience platform waarmee organisaties hun doelen efficiënter en effectiever kunnen bereiken.

E-mail

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Bel mij terug

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor kennismaking?

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor actie

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Inschrijven nieuwsbrief

Bedankt voor je gegevens. Je bent nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Ontvang praktische tips en acties van onze kennispartnes.

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.