Terug naar het overzicht

Jij of u? Formeel of informeel?

05 Mei 2021
Gepubliceerd door: Geert Cox
Marketing

Wat is de tone of voice van jouw bedrijf?

Tone of voice. Je hebt er ongetwijfeld al veel over gehoord. Sterker nog, de term komt steeds vaker voorbij, en ook jij zult ‘m vast wel al een keer hebben gebruikt. Je hoort het vaak in de context van bijvoorbeeld een e-mail of social media post die de verkeerde snaar raakt. 

De verkeerde snaar raken. Dat is wat er kan gebeuren als je de verkeerde tone of voice hanteert; Je boodschap komt verkeerd over, of zelfs helemaal niet. Ook kan een communicatieboodschap compleet verkeerd schieten en escaleren tot een ware hetze richting de afzender van de boodschap. En dat wil natuurlijk niemand. 


Een sterke tone of voice zorgt voor (ver)binding met je doelgroep. 

Tone of voice is veel meer dan de toon van een communicatieboodschap, of tekst in bredere zin. Sterker nog, het is juist een verlengstuk van de identiteit van je bedrijf. Er wordt dan ook steeds vaker gesproken van ‘brand voice’ omdat tal van bedrijven het merkdenken implementeren in hun organisatie. Net als een mens heeft ieder bedrijf, iedere organisatie - groot en klein - zijn eigen unieke stem en taalgebruik. 

De ‘tone’ van een condoleancekaart is anders dan die van een verjaardagskaart. Maar de ‘voice’ blijft hetzelfde. 

Een sterke, krachtige tone of voice komt dus van binnenuit. Uit de ziel van je organisatie. Het is letterlijk en figuurlijk de doorvertaling van wie je bent, en waar je voor staat. De juiste tone of voice draagt je missie, visie en kernwaarden, zoals de wind het geluid draagt. Het bepaalt hoe mensen je communicatie ervaren. Sterker nog, als je dit echt goed doorvoert dan zal je doelgroep je communicatie gaan beleven. 

     ‘It’s easier to love a brand, when the brand loves you back.’ (Seth Godin)


5 redenen waarom jouw bedrijf een sterke tone of voice nodig heeft:

1.    Je bouwt een band op met je doelgroep. Onderzoek toont aan dat 65% van de consumenten een emotionele band krijgt met een merk wanneer met de juiste tone of voice wordt gecommuniceerd. 

2.    Je bouwt vertrouwen op. Doordat je jouw waarden communiceert via je tone of voice, voelen mensen met gelijke waarden zich verbonden met je, waardoor het vertrouwen in je ‘merk’ toeneemt. 

3.    Je tone of voice vertegenwoordigt de persoonlijkheid en waarden van je bedrijf. De woorden die je kiest in je communicatie zijn een afspiegeling van wie je bent. Of dit nu een jaarverslag is, een e-mail, de content op je website of zomaar een spontane Facebook post. 

4.    Een sterke tone of voice wordt door je doelgroep herkend. Zelfs als je naam of logo er niet bij staat, kunnen ze aan de boodschap - puur en alleen tekst -  zien dat jouw bedrijf de afzender is. 

5.    Last but not least; het helpt je omzet te verhogen. Een sterke tone of voice zorgt voor loyale klanten. Niet alleen omdat ze je vertrouwen, maar vooral ook omdat ze vinden dat je het verdient. Je hebt de gunfactor. 


Hoe vind je de juiste tone of voice voor jouw bedrijf?

Het vinden van de tone of voice die bij jouw bedrijf past is geen trucje dat je even toepast. Het kost tijd en moeite en vraagt om kennis van - en inzicht in - de organisatie en de cultuur. Sterker nog, voorafgaand aan het ontwikkelen van je tone of voice hoor je eigenlijk eerst je identiteit volledig in kaart te brengen. 


De vier dimensies van tone of voice

Bij het uitwerken van een tone of voice kun je vier dimensies onderscheiden. Door binnen deze vier dimensies keuzes te maken, bepaal je in welke richting je tone of voice zal gaan. Zie de dimensies als meters die naar links en rechts uit kunnen slaan. Hoe meer de meter naar de ene kant uitslaat, hoe meer de andere kant wordt uitgesloten. 

Formeel versus informeel
Formele taal zorgt ervoor dat je gezaghebbend overkomt, maar maakt je communicatie ook vrij kil. Bovendien creëer je afstand met formeel taalgebruik. En dat is nou net het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Aan de andere kant van het spectrum loop je met te informeel taalgebruik het risico dat je de suggestie wekt onprofessioneel of onervaren te zijn. 

Grappig versus serieus
Humor kan een zeer sterk verbindend element zijn in je tone of voice. Maar dan moet je doelgroep wel hetzelfde gevoel voor humor hebben. Anders sla je de plank compleet mis. Een serieuzere toon zal helpen om je geloofwaardigheid op te bouwen en vertrouwen te kweken. Maar zoals het spreekwoord zegt; ‘De boog kan niet altijd gespannen staan.’ Ook een serieuze tone of voice heeft soms baat bij een ‘casual friday’. 

Respectvol versus oneerbiedig
Respectvol taalgebruik geeft een gevoel van vriendelijkheid en hartelijkheid. Maar een overdreven respectvolle toon, vooral op ongepaste momenten, kan de indruk wekken dat je in de gunst probeert te komen bij de lezer. Een oneerbiedige toon kan zelfverzekerd overkomen en kan in vergelijking met je concurrenten goed werken. De toon doorzetten richting je doelgroep is eigenlijk een no go. 

Feitelijk versus enthousiast
Een enthousiaste toon geeft een gevoel van vrolijkheid en behulpzaamheid, maar als het op ongepaste momenten wordt gebruikt, zul je de lezer vermoeien of zelfs irriteren. Feitelijk taalgebruik geeft juist weer een gevoel van eerlijkheid en eenvoud. Maar het kan ook worden gezien als onverschilligheid en gebrek aan persoonlijkheid.


Het gaat niet om wat je zegt. Het gaat om hoe je het zegt. 

De woordenlijst hieronder is gerangschikt naar de vier verschillende dimensies. Door de woorden te kiezen die passen bij de communicatie van jouw organisatie, kom je eigenlijk al meteen heel snel in de richting van een tone of voice die aansluit bij je cultuur.

Grappig - 

serieus

Vrolijk
Conservatief
Humoristisch
Speels
Echt
Informatief
Eigenzinnig
Geestig
  

Formeel -

informeel

Betrouwbaar
Gesprekelijk
Gewoontjes
Professioneel
Frank
Sympathiek
Vriendelijk
Slim

Respectvol -

oneerbiedig 

Gezaghebbend
Provocerend
Gespannen
Respectvol
Onbeschaamd
Sarcastisch
Waardering
Bewondering

Feitelijk -

enthousiast

Droog
Technisch
Zakelijk
Gepassioneerd
Vrolijk
Trendy
Nostalgisch
Romantisch

De lijstjes hierboven geven natuurlijk slechts een eerste voorzet in een bepaalde richting, maar die is zeker niet leidend. In mijn volgende blog zal ik je vertellen hoe je zelf tot een sterke tone of voice kunt komen, en hoe je deze vervolgens uitwerkt tot een praktisch hulpmiddel met concrete handvatten voor je hele organisatie. 


Een sterke tone of voice geeft je merk een persoonlijkheid en toont karakter. 

Wil je nu al meer weten over tone of voice, branding of copywriting, en wat dit voor jouw business kan betekenen? Neem gerust contact met me op. Dan plannen we een (virtuele) kop koffie en hebben we een vrijblijvend gesprek over ambities, kansen en mogelijkheden. 

Glenn Josemanders is kennispartner van BouwenAanBetereBedrijven™ en helpt organisaties met positioneren, communiceren en activeren. Glenn bouwt merken met woorden, voor klanten die écht willen groeien. Hij is eigenaar van 26ers, een copywriting studio gespecialiseerd in verbal branding. 
 

E-mail

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Bel mij terug

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor kennismaking?

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor actie

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Inschrijven nieuwsbrief

Bedankt voor je gegevens. Je bent nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Ontvang praktische tips en acties van onze kennispartnes.

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.