Al meer dan 40.000 bedrijven ondersteund!
Terug naar het overzicht

Corporate storytelling gaat je helpen groeien

Waarom je als ondernemer verhalen moet vertellen?

Upselling. Retentie. Customer journey. Als ondernemer kun je onbewust en snel verdwaald raken in vakjargon. Heb je Sapiens van Yuval Noah Harari gelezen? Dan weet je waarschijnlijk waar we met dit blog naartoe gaan. Juist: het loslaten van vakjargon en het vertellen van aantrekkelijke verhalen. 

Filosoof René Gude beschreef het in zijn boek Stand-up filosoof: het verschil tussen mens en andere organismen. Mensen hebben het vermogen een wereld te creëren op basis van fantasie. Op basis van een idee. Als ondernemer creëer je zelfs een bedrijf rondom jouw idee. Jouw idee en jouw waarden maken samen je verhaal. Even wat vakjargon: dit noemen we je corporate story. Het bedrijfsverhaal. Als je bedrijfsverhaal overtuigend is, willen mensen niet alleen voor je werken, maar willen ze ook bij je kopen. 

Waarom werkt verhalen vertellen als verkoopmiddel?

Denk eens aan de marketing van Nike. Nike vertelt niet hoe goed hun producten zijn. Ze verkondigen niets over de schoenzolen. Of over waterafstotend leer. Ze vertellen de verhalen van atleten die de schoenen dragen. De prestaties en hun drijfveren. Je raadt het al: verhalen verkopen. En vooral de waarden achter de verhalen. Denk maar eens aan religie of politiek. Beide hebben grote groepen mensen achter ze staan. Die mensen werken allemaal samen naar een doel, verenigd door waarden.

Wat maakt een goede corporate story?

Het doel van een corporate story is altijd om je luisteraar je merk te laten ervaren, in plaats van producten te verkopen. Staan ze achter jouw verhaal? Dan volgt verkoop automatisch. Het is dus tijd om je bedrijfsverhaal te schrijven. Een goed verhaal bevat de volgende bouwstenen:

  • Connectie

Het begint allemaal bij een emotionele trigger. Iets wat je doelgroep aangrijpt. Een voorbeeld van Dove: Dove liet met de ‘real beauty sketches’ campagne zien dat het merendeel van de mensen een laag zelfbeeld had. 

  • Conflict

De tweede stap in een goed bedrijfsverhaal legt uit tegen welk conflict je merk aanloopt. Bij Dove is dat het veranderen van alle negatieve zelfbeelden. Krijg dat maar eens voor elkaar!

  • Transformatie

Het slot van je bedrijfsverhaal vertelt de reis die je merk heeft afgelegd. Waar stond je en waar sta je nu? En ook belangrijk: waar werk je naartoe? Het verhaalt van Dove toont dat ze mannen en vrouwen hebben geholpen hun ‘real beauty’ in te zien. In de toekomst richten ze zich op het doorbreken van stereotypes voor schoonheid. Een mooi doel!

Wat kun je met je bedrijfsverhaal?

Als je bedrijfsverhaal eenmaal staat, ga je deze voortdurend delen met je klanten. Je bedrijfsverhaal is eigenlijk de basis van al jouw content. Of je nu staat op een congres of een blog schrijft. Maar denk ook aan:

  • Social media posts
  • Je websiteteksten
  • Visitekaartjes
  • Verpakkingen
  • Presentaties
  • Netwerkborrels

 

Geen zorgen: je hoeft echt niet letterlijk hetzelfde verhaal keer op keer te vertellen. Sterker nog: dat raden we nadrukkelijk af. Maar het is wél belangrijk dat je de waarden uit jouw verhaal meeneemt in je content. 

Dove maakt bijvoorbeeld een social media post over de impact van social media op zelfbeeld: “Your body is your home, so treat it well and remember social media is not reality, because a lot of bodies look like this”. Hierin worden de waarden uit het bedrijfsverhaal benadrukt, zonder het verhaal opnieuw te vertellen.

Bouwen aan jouw corporate story?

Bij Bouwen aan Betere Bedrijven houden we ons voortdurend bezig met het groeien van merken, waar een bedrijfsverhaal onderdeel van is. Heb ik je interesse gewekt en zou je graag eens wat dieper ingaan op de kansen die een groeiprogramma jou te bieden heeft? Neem contact met ons op ????.

Stuur een e-mail naar; info@bouwenaanbeterebedrijven.nl

WhatsApp naar; 0634373898

Of bel; 0850163058

Bouwen aan Betere Bedrijven is een initiatief ter ondersteuning en ontwikkeling van mkb-bedrijven. Voor ondernemers, door ondernemers. Geert Cox heeft ruim 25 jaar ervaring met internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Samen met een landelijk netwerk van ervaren coaches en GROWTHmapper van Oxford Innovation bouwt hij aan een duurzaam beter mkb.

Gerelateerde berichten

Rek jezelf naar groei met stretch doelstellingen

Rek jezelf naar groei met stretch doelstellingen

Bekijk bericht
Een moment van reflectie...

Een moment van reflectie...

Bekijk bericht

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.