Al meer dan 40.000 bedrijven ondersteund!
Terug naar het overzicht

Waarom je personeel niet gemotiveerd is

Het personeel is niet je onderneming

Jij hebt groeiwensen. Maar je groei gaat minder hard dan verwacht. Heb je er weleens aan gedacht dat de oorzaak niet aan de markt ligt, maar aan je onderneming intern? En wel bij de motivatie van je medewerkers. Let’s dive in.

De ‘why’ van je organisatie

Laten we eens kijken naar hoe een ondernemingsconcept in elkaar zit. Je hebt een idee. Daar begint het allemaal mee. Dat idee vertaalt zich naar een product of dienst. Daarbij hoort een manier van werken (communicatie, productie et cetera). 

Het idee is waar het om draait. Dit is de ‘why’ van je organisatie. Het is de reden dat je jouw bedrijf bent begonnen en ‘hoogover’ je raison d’etre. 

De Golden Circle van Simon Sinek

Deze bestaansreden wordt vaak vergeten om te communiceren. Het personeel krijgt te horen wat je wil dat ze maken (product) of doen (dienst). Simon Sinek wist in 2009 al hoe je bestaansreden kan bijdragen aan exponentiële groei. Hij ontwierp de Golden Circle om uit te leggen hoe belangrijk deze bestaansreden is. In de kern staat dan ook: de ‘why’.

Om je een beter beeld te geven hoe je de Golden Circle voor jouw organisatie invult, geven we het voorbeeld van Apple. 

Why: “We geloven in het uitdagen van de status quo en dingen anders doen”.

How: “Onze producten zijn mooi ontworpen en makkelijk in gebruik”.

What: “We maken computers”.

Stap 1 (de ‘why’) is waarvoor personeel bij je werkt. Ze geloven in jouw bestaansreden en verbinden zich eraan. 

Waarom werkt de Golden Circle?

De passie achter de ‘why’ succesvol communiceren zorgt voor het activeren van het limbische brein. Dit is het gedeelte van de hersenen dat gaat over gevoelens (zoals vertrouwen en loyaliteit) en keuzes maken. De neocortex zorgt vervolgens voor de actie. Dat klinkt allemaal ingewikkeld, maar in het kort betekent het dat je medewerkers met jouw bestaansreden een reden geeft om actie uit te voeren. Beschrijf je alleen wat er moet gebeuren? Dan activeer je dus slechts de neocortex (het uitvoerende gedeelte van het brein). Het resultaat? Je medewerkers voeren acties voor je uit, maar begrijpen niet waarom ze de acties uitvoeren. De kans op het wegvallen van loyaliteit is groot. Zonde! Met een goede uitleg van je ‘why’ bouw je daarentegen een duurzame band op met je teamleden.

Waar het fout gaat

We zien vaker dat groeiwensen sneller behaald kunnen worden als het personeel de ‘why’ van de organisatie begrijpt. Het is aan jou als leider en aan het MT om deze ‘why’ goed over te brengen. Doe je dat niet? Dan is je personeel vooral uitvoerend, maar niet geïnspireerd om hard mee te werken aan de groeidoelstellingen. Zeg nou zelf: als jij weet waar je het voor doet, loop je nét iets sneller. Toch?

Hoe doe je dat, je ‘why’ overbrengen?

De bestaansreden goed overbrengen kan alleen als iedereen (het MT) je bestaansreden goed begrijpt. De neuzen moeten dezelfde kant op staan. Een groeitraject van Bouwen aan Betere Bedrijven helpt je verder. 

We stellen een GROWTHmapper assessment op. De GROWTHmapper is een uitgekiende vragenlijst van 120 stellingen. Jouw managementteam vult de stellingen in en aan de hand van de resultaten kunnen we zien hoe goed de ‘why’ binnen jouw organisatie begrepen wordt. 

We presenteren de resultaten aan je, en bepalen vervolgens samen welke tools we gaan inzetten om de ‘why’ voor iedereen duidelijk te maken. De mogelijkheden variëren van een Business Model Canvas, SWOT-analyse, persoonlijkheidsonderzoek en meer. Ook hebben we marketeers en andere kennispartners die je helpen de Golden Circle in je werkomgeving te integreren.

Heb ik je interesse gewekt en zou je graag eens wat dieper ingaan op de kansen die een groeiprogramma jou kan bieden? Neem contact met ons op ????.

Stuur een e-mail naar; info@bouwenaanbeterebedrijven.nl

WhatsApp naar; 0634373898

Of bel; 0850163058

Bouwen aan Betere Bedrijven is een initiatief ter ondersteuning en ontwikkeling van mkb-bedrijven. Voor ondernemers, door ondernemers. Geert Cox heeft ruim 25 jaar bagage aan internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Samen met een landelijk netwerk van ervaren coaches en GROWTHmapper van Oxford Innovation bouwt hij aan een duurzaam beter mkb.


 

Gerelateerde berichten

Rek jezelf naar groei met stretch doelstellingen

Rek jezelf naar groei met stretch doelstellingen

Bekijk bericht
Een moment van reflectie...

Een moment van reflectie...

Bekijk bericht

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.