Terug naar het overzicht

Perceptie is killing!

22 September 2021
Gepubliceerd door: Geert Cox
Groei
Ontwikkeling

Ontdek waarom één van de grootste aannames rondom ondernemerschap een extreme misvatting is. 

Een topsporter traint zich een slag in de rondte. Hij heeft een trainer, een coach en een heel team om zich heen, om hem zo goed mogelijk te laten presteren. De normaalste zaak van de wereld, toch? Sterker nog, als iemand ergens beter in wil worden, dan zeggen we; ‘Blijven oefenen. Neem nóg meer training. En zoek vooral iemand die je kan coachen!’

De normaalste zaak van de wereld, nietwaar? En niet alleen in de topsport benaderen we groei op deze manier. Wanneer een nieuwe medewerker start bij zijn kersverse werkgever, krijgt hij een ruime inwerkperiode en uitgebreide begeleiding, zodat hij zijn kwaliteiten optimaal kan inzetten binnen zijn nieuwe team. Sterker nog, hij wordt aan alle kanten gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen door scholing, trainingen en cursussen. Niet alleen in het begin, maar continu!

Leren = excelleren

Architecten, accountants en advocaten zijn zelfs verplicht om zich steevast te laten bijscholen om hun kennis up to date te houden. Anders raken ze zelfs hun titel kwijt en mogen ze hun beroep niet meer uitoefenen. Waarom is dat? Het antwoord is kinderlijk eenvoudig; Omdat we met z’n allen het extreme belang inzien van training, kennis vergaren en leren van anderen! Omdat het tegelijkertijd ook van hetzelfde belang is om deze kennis, kunde en inzichten toe te passen in de praktijk. Deze ‘systematiek’ zorgt ervoor dat we steeds beter worden. Beter gezegd, het laat ons excelleren!

En wat als je ondernemer bent?

Iedereen denkt altijd dat een ondernemer alles kan. De algemene perceptie is dat hij alles weet. Waar die valse overtuiging vandaan komt is mij volstrekt onduidelijk. Het is namelijk totaal niet waar. Sterker nog, als je het mij vraagt is het klinkklare onzin. Ik heb dan ook nieuws voor je; succesvolle ondernemers zijn geen manusjes van alles. Ja, ze krijgen dingen voor elkaar vanwege hun tomeloze energie en onuitputbaar uithoudingsvermogen. Maar ze kennen heus niet alle klappen van de zweep! Toch gaan veel ondernemers daar stiekem wel vanuit. Mede doordat dit ze wordt ingefluisterd door hun omgeving.

Alleskunners bestaan niet

Hoe ga je innoveren? Hoe ontwikkel je een internationale strategie? Hoe manage je een bedrijf wanneer je explosief groeit in het aantal werknemers? Zo zijn er nog talloze zaken te noemen die dagelijks op het bord van een ondernemer komen, waarvan verwacht wordt dat ze het allemaal wel even oplossen. Als dat dan niet lukt, dan wordt er al snel voor gekozen om iemand in dienst te nemen, of extern aan te trekken die de kunde en ervaring in huis heeft. Of daarmee altijd een probleem wordt opgelost, betwijfel ik.

Waarom werkt een ondernemer niet aan zichzelf?

Nu kom ik bij mijn punt. Hoe zou het toch komen dat een ondernemer relatief weinig aandacht besteed aan zijn eigen training en scholing? Aan zijn eigen persoonlijke groei? Is dat ingegeven door de waan van de dag? Of is het een gebrek aan inzicht? Aan kwalitatieve programma’s of coaches? Is het zo dat niemand de ondernemer snapt? Is het niet pragmatisch genoeg? Levert het te weinig op? Of voelt het gewoon te duur? Geen idee wat het is, maar het zijn ongetwijfeld allemaal legitieme en gerechtvaardigde redenen om niet bewust voor die ontwikkeling te kiezen. Maar wat nou als dit anders kan?

De waan van de dag

Uit onderzoek onder 1000 MKB ondernemingen in Nederland, die met internationalisering bezig zijn, is gebleken dat er nagenoeg geen ondernemers zijn met een gestructureerd internationaliseringsplan. En op de vraag hoe - en met welke externe ondersteuning - een bedrijf dan het beste geholpen zou zijn, werd al snel duidelijk dat niemand hier een zinnig antwoord op kon geven! Is dat zo vreemd? Nee, ondernemers in het MKB  zijn vooral bezig met de waan van iedere dag, zitten vaak midden in de operatie en zijn in principe vaak alles voor een 1e keer aan het doen. Dus wat er op hun pad komt weten ze niet. Maar oplossen zullen ze het!

Hey ondernemer, het kan ook anders!

Zelfs als je nu denkt; ‘Ja Geert, het zal allemaal wel…’ weet ik zeker dat ik je kan overtuigen. Sterker nog, ik daag je uit. We zullen bewijzen dat het anders kan! Hoe dan? Met GrowthMapper! Growthmapper is een assessment tool van Oxford Innovation die sinds 2013 al bij meer dan 40000 bedrijven in het Verenigd Koninkrijk is toegepast met zeer indrukwekkende - nee uitmuntende - resultaten. Een paar cijfertjes: Bedrijven realiseerden gemiddeld 26% meer groei! En 87% van alle ondernemers vond GrowthMapper cruciaal voor de verdere ontwikkeling van hun bedrijf.

Van inzicht naar actie, naar verbetering

BouwenAanBetereBedrijven brengt met behulp van GrowthMapper je bedrijf in kaart. Binnen tien verschillende disciplines meten we door waar je staat, geven we extreem waardevolle inzichten en laten we je direct zien wat er moet gebeuren om meteen te starten met het realiseren van concrete verbetering. By the way, we doen dit natuurlijk niet alleen. Integendeel, we doen het samen met je managementteam, zodat er één collectief uitgedragen visie wordt gehanteerd.  Een visie met scherp geformuleerde doelstellingen, vanwaaruit direct concrete acties kunnen worden ondernomen!

Zeg nou zelf, dit wil je toch?

Wij gaan er niet vanuit dat je als ondernemer alles kunt. Wij gaan ervan uit dat je met een sterk team alles kunt! Een sterk team. Een breed gedragen, krachtige visie. Minder leergeld. Sneller gerealiseerde doelstellingen. Leren van de ervaringen van anderen…  Of je nu wilt groeien in omzet of als organisatie, wilt innoveren of internationaliseren, of een duurzaam bedrijf worden, GrowthMapper is het begin. Met behulp van GrowthMapper kunnen we je helpen om binnen afzienbare tijd significante groei te realiseren! En zeg nou zelf, je bent toch écht knettergek als je daar als succesvol ondernemer nee tegen zegt?

Durf jij het aan?

Zet jij de deur voor ons op een kier? Dan doen wij de rest. Geen poespas, maar de blik op de toekomst, gericht op resultaat en focus op de doelstellingen. Zowel op korte, als lange termijn! Dus laten we nou gewoon eerlijk zijn. Sneller je doel bereiken, met een sterk team en één gedragen visie, met minder leergeld en frustratie? Wie zou dat niet willen? En nog even over die perceptie... als je deze weg kiest, zou het zomaar eens kunnen zijn dat de perceptie toch klopt!

Wil je meer weten over BouwenAanBetereBedrijven, een kennismakingsgesprek inplannen, een presentatie ontvangen of gewoon even een belletje met me? Laat even iets van je horen, dan gaan we dat regelen! Ik garandeer je dat je er geen spijt van zult hebben.

Geert Cox heeft ruim 25 jaar bagage aan internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Vanuit deze schat aan ervaring heeft hij een Impact programma gebouwd voor het brede MKB. Samen met een landelijk netwerk van ervaren Groeicoaches bouwt hij aan een duurzaam beter MKB. Geert is initiatiefnemer en eigenaar van BouwenAanBetereBedrijven™.  

E-mail

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Bel mij terug

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor kennismaking?

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor actie

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Inschrijven nieuwsbrief

Bedankt voor je gegevens. Je bent nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Ontvang praktische tips en acties van onze kennispartnes.

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.