Terug naar het overzicht

Kwalitatieve leads? Customer Journey? Wat en hoe?

01 September 2021
Gepubliceerd door: Geert Cox
Marketing

Content marketing: content maken voor iedere stap in de klantreis

Voordat iemand klant bij je wordt doorloopt hij een aantal fases. Dit noemen we de klantreis. En deze klantreis, of customer journey, staat centraal in content marketing. Met behulp van content marketing bouwen we middels relevante, kwalitatief goede content een sterke relatie op met je doelgroep. In dit artikel licht ik toe welke content je in welke fase van de klantreis kunt inzetten. Goede marketing draait namelijk om het creëren van de juiste inhoud, voor de juiste mensen, op het juiste moment.

De vier fases waarin verschillende soorten content ingezet wordt:

● See 
● Think 
● Do
● Care

See – fase

De eerste fase is de See – fase. Het draait hier allemaal om bekendheid en zichtbaarheid te creëren voor jouw merk. Kortom je bereik vergroten. In deze fase wordt het eerste contact gelegd met jouw potentiële klant. Als jouw content nuttig, interessant en waardevol voor de potentiële klant is, dan bestaat de kans dat deze doorgaat naar de volgende fase in de klantreis.

Misschien probeert je potentiële klant een probleem op te lossen of een antwoord te vinden. Vaak zijn potentiële klanten in deze fase op zoek naar informatieve content, zoals blogberichten, social media of misschien een digitale gids of eBook. De waarde van deze potentiële klant is nog laag; immers is nog niet gebleken dat hij een koopintentie heeft. De afdeling sales zou deze lead als koud bestempelen. Hij dient eerst via lead nurturing opgevoed te worden. Dat wil zeggen; hij moet door de afdeling marketing naar de volgende fase in de klantreis worden geholpen.

Je kunt content maken over diverse onderwerpen (wel eerst zoekwoordenonderzoek doen) zodat je op die onderwerpen beter kan worden gevonden in Google. Stel je verkoopt luxe All-Terrain Bikes, dan kun je een blog maken over “Een lekke band voorkomen tijden het mountainbiken”, om maar wat te noemen. Je stipt hiermee een potentieel probleem aan van jouw mogelijke klanten. Als iemand gaat Googlen komt hij mogelijk op jouw site uit – het eerste contactmoment met jouw merk is dan gelegd.

Als jouw content nuttig, interessant en waardevol voor de potentiële klant is, dan bestaat de kans dat deze doorgaat naar de volgende fase in de klantreis.

Geschikte content voor de See – fase:

●  Blog-artikelen

●  Social media berichten

●  Gratis downloads, denk aan whitepapers en eBooks

Think – fase

We bevinden ons nog steeds redelijk aan het begin van de klantreis. De potentiële klant heeft minstens één keer (en mogelijke meerdere keren) jouw bedrijf voorbij zien komen, bijvoorbeeld via een blog-artikel. Blogs zijn een perfecte manier om bekendheid te creëren, maar soms missen ze de diepgang die nodig is om echt een band met je potentiële klant te gaan opbouwen. In de Think -fase zijn potentiële klanten een afweging aan het maken; gaan ze voor bedrijf A, bedrijf B of misschien toch voor bedrijf C? Er wordt gewikt en gewogen. Hoe zorg je er nu voor dat ze voor jouw bedrijf kiezen?

Zorg voor bewijs dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Dit kun je aantonen door in-depth blog artikelen te schrijven, zoals een blog-artikel met een uitgebreid stappenplan voor het opstellen en optimaliseren van Google Shopping campagnes. Wat ook goed werkt zijn uitgebreide case studies, hierin vertel je het probleem van de klant en hoe je dit hebt opgelost. Je laat het liefst ook cijfers en data zien, zodat het resultaat tastbaar wordt. Een quote van de klant zelf is natuurlijk helemaal top. Zo zet je jouw bestaande klanten in als merkambassadeurs (daarover straks meer tijdens de Care – fase).

Perfecte content voor de Think – fase:

●  Diepgaande blog artikelen, zoals uitgebreide stappenplannen

●  Case studies

●  Webinars (met daarin case studies?)

Do – fase

We bevinden ons hier bij aan het einde van de klantreis, een belangrijk punt. De potentiële klant kent jouw product of dienst en heeft sterk de neiging om te gaan kopen bij jou. Tijdens de Think – fase is de klant tot de conclusie gekomen dat jij hem het beste kan helpen.

Dit is de fase waarin leads converteren tot klanten. Meestal heeft een warme lead enkel nog een klein duwtje in de rug nodig om te converteren en de aankoopbeslissing te nemen. Krachtige Call-to-Actions zijn essentieel in deze fase. Als je nu het juist aanbod kan doen via de juiste content, dan kun je jouw conversies flink verhogen.

Voorbeelden van goede content om je klanten te laten converteren zijn:

●  Gratis telefonische sessies (een coach kan bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek aanbieden)

●  Gratis trial versies (SaaS)

●  Gratis samples (webshops)

●  Demo tonen

●  Vrijblijvende SEO scan (voor internetbureau’s om leads te generen)

Care – fase

De warme lead heeft gekocht en is nu een klant. Houd het proces hier dan op? Verre van. De klantreis blijft doorgaan. Het is nu aan jou om de relatie die je hebt opgebouwd warm te houden en van deze eenmalig klant een terugkerende klant (en het liefste tot ambassadeur) te maken. Immers, mond-tot-mond reclame is de beste marketing die er bestaat, nog steeds. Niets werkt beter dan tevreden klanten die jou aanprijzen aan collega’s, vrienden en familie.

Er zijn legio mogelijkheden om jouw klanten betrokken te houden. Denk aan het schrijven van blogs specifiek voor bestaande klanten. Stel je verkoopt software, dan kun je tutorials schrijven (of nog beter; video tutorials maken). Of je laat nieuwe features zien van jouw software. Een andere manier om je bestaande klanten in het zonnetje te zetten is via je e-mail marketing. Deel waardevolle, behulpzame content en je zult zien dat je klanten langer bij je blijven en er echt een band ontstaat. Vergeet ook zeker niet de kracht van je klantenservice. Als klanten goed worden geholpen, vriendelijk te woord worden gestaan en echt zien dat je voor ze rent dan blijven ze zeker plakken.

Conclusie

Het aantrekken, informeren, verleiden en converteren van potentiële klanten is een proces dat we de klantreis noemen. Het is aan jou om content te (laten) maken voor elk van deze fases, zodat je de informatiebehoefte van jouw klant vervult. Immers heeft een klant in elke fase weer andere informatie nodig om de volgende stap te zetten.

Peter Leenen is kennispartner van BouwenAanBetereBedrijvenTM en eigenaar van digitaal marketing bureau Buro 3. Hij helpt bedrijven met de invulling en optimalisatie van de digitale klantreis. Peter’s hart gaat sneller kloppen van slimme marketingfunnels en oogstrelende webdesigns.

E-mail

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Bel mij terug

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor kennismaking?

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Tijd voor actie

Bedankt voor je gegevens. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie over de analyses van GROWTHmapper

Inschrijven nieuwsbrief

Bedankt voor je gegevens. Je bent nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Ontvang praktische tips en acties van onze kennispartnes.

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.