Al meer dan 40.000 bedrijven ondersteund!
Terug naar het overzicht

Waarom innovatie belangrijk is

Innovatie is een essentieel onderdeel van je succes. Als je de dingen laat zoals ze zijn, ga je ervan uit dat er niets is dat verbeterd kan worden.

Je denkt misschien dat alles met je bedrijf goed gaat - dat verandering niet nodig is omdat je geen dingen repareert die niet kapot zijn - maar die 'oude gedachte’ is niet op elke situatie van toepassing. Misschien werkt het als je het hebt over iets mechanisch zoals een auto, maar voor dynamische ondernemingen zoals je bedrijf, is die regel niet noodzakelijk van toepassing.

Als je je bedrijf goed runt, zijn er altijd aspecten die voor verbetering vatbaar zijn. Erken dat feit en ga er iets aan doen. Wanneer innovatie creatief wordt toegepast, kan het een grote impact hebben op je resultaat.

Hoewel de voordelen van een innovatieve benadering van het bedrijfsleven voor de hand liggen, is het niet eenvoudig om ze ook daadwerkelijk te realiseren. Er bestaat geen toverformule, maar innovaties moeten het resultaat zijn van echte inspiratie om effectief te zijn. Deze stappen kunnen helpen de deur naar innovatie te openen.

Unieke verkooppunten

Je unique selling point (USP) is het voordeel dat je onderscheidt van je concurrentie. Dit is de reden dat klanten je boven ieder ander verkiezen. Als je niet zeker weet wat jouw USP is, kan je het met een beetje onderzoek ontdekken. Denk goed na over wat je product- of dienstenaanbod onderscheidt van dat van je concurrenten. Innovatie kan je unique selling point zijn - als je jouw processen en producten voortdurend aanpast om een betere klantervaring te creëren, kunnen de verschillen je echt laten opvallen.

Reageren op je concurrentie

Dit is een drijvende kracht voor innovatie. De open markt betekent dat je voortdurend vecht voor je aandeel in de klantenkring, tegen zowel ervaren oudere concurrenten als hongerige nieuwe organisaties. Je moet op de hoogte blijven van wat zij doen. Als zij de ervaring van hun klanten verbeteren, kan dat tekortkomingen in je eigen aanpak aan het licht brengen. Als je problemen ziet, is het tijd om te innoveren en het op te lossen.

Creativiteit

Het moeilijkste deel van innovatie is de creativiteit die nodig is om het aan te sturen. Stel jezelf eerst een duidelijk doel. Als je iets specifieks hebt om naartoe te werken, kan het je helpen je te concentreren op wat er verbeterd moet worden. Zorg ervoor dat je team weet waar je naartoe werkt en leg hen uit waarom het essentieel is om te blijven verbeteren en de rest voor te blijven. Creëer een klimaat van verandering en moedig ideeën van je personeel aan. Vraag hen om nieuwe manieren te vinden waarop ze hun service en processen kunnen verbeteren.

Investeer in onderzoek

Als je moeite hebt om verbeterpunten te identificeren, kan onderzoek helpen. Het kan zo eenvoudig zijn als praten met je klanten over hun houding en ervaringen, het uitvoeren van een online enquête of het vragen aan je medewerkers of er iets is waarvan zij denken dat het verbeterd moet worden. De antwoorden op deze vragen kunnen je helpen om je te concentreren op de belangrijkste aandachtspunten. Het advies van klanten opvolgen en reageren met innovatieve oplossingen kan de omzet verbeteren. Luisteren naar je personeel verbetert de loyaliteit.

Wees niet bang om te experimenteren

Als je een idee hebt, is het verleidelijk om er een paar dagen mee te spelen. Als je denkt dat het effectief kan zijn, test het dan in de praktijk en kijk wat er gebeurt. Als iets werkt, blijf er dan bij en zo niet, dan is het een kort uitstapje terug naar de tekentafel.

 

Innovatie heeft iets magisch. Het is niet iets dat je naar believen kunt oproepen of, wat dat betreft, kunt uitschakelen zodra het begint te stromen. Innovatie vereist scherpzinnige observatie en toegepaste creativiteit. Het nastreven ervan kan een zware taak zijn, maar de beloningen zijn aanzienlijk.

Innovatie moet in je bedrijf worden gekoesterd en aangemoedigd door een positieve instelling, duidelijke doelstellingen, frisse ideeën en een constante wil om te verbeteren.

Een bedrijf dat niet innoveert is een bedrijf dat achteruitgaat. Zelfs degenen die aan de top van hun kunnen staan, streven voortdurend naar verbetering, elke dag opnieuw. 

Blijf dus niet achter - begin met innoveren!

Geert Cox heeft ruim 25 jaar bagage aan internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Vanuit deze schat aan ervaring heeft hij een impact programma gebouwd voor het brede MKB. Samen met een landelijk netwerk van ervaren Groeicoaches bouwt hij aan een duurzaam beter MKB. Geert is initiatiefnemer en eigenaar van BouwenAanBetereBedrijven™.  

Gerelateerde berichten

Rek jezelf naar groei met stretch doelstellingen

Rek jezelf naar groei met stretch doelstellingen

Bekijk bericht
Een moment van reflectie...

Een moment van reflectie...

Bekijk bericht

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.