Al meer dan 40.000 bedrijven ondersteund!

Bouwen aan Betere Bedrijven

Bouwen aan Betere Bedrijven is een innovatief, baanbrekend programma van Bouwen aan Betere Bedrijven BV. Samen met andere partijen, privaat en publiek, werken wij aan een gezamenlijk doel: het realiseren van duurzame groei bij MKB bedrijven. Wij bieden hierbij ondersteuning op het gebied van bedrijfsvoering, innovatie en internationalisering. Deze ondersteuning wordt breed ingezet, van inspiratiesessies tot inloopspreekuren tot dit vernieuwende programma. 

Ons programma is het resultaat van 25 jaar internationale ondernemerservaring in het MKB, en de gedachte dat ondersteuning en versterking van het MKB ook anders kan.  Voor ondernemers, door ondernemers.

Bouwen aan Betere Bedrijven is een platform van geaccrediteerde coaches door heel Nederland.

Bezoekadres

Luchthavenweg 59
5657 EA Eindhoven.

Direct contact

info@bouwenaanbeterebedrijven.nl
085 - 0163058

Veelgestelde vragen

Waar ligt jullie focus?

Over 4-5 jaar willen wij jaarlijks, met een landelijk netwerk van geaccrediteerde coaches en partners, 1000 betekenisvolle trajecten voor MKB bedrijven uitvoeren. 

Betekenisvol = waar de ondernemer van mening is dat wij toegevoegde waarde voor het bedrijf hebben opgeleverd bij het realiseren van zijn of haar ambitie. 

Wat is jullie grootste uitdaging?

Wij zien een paar uitdagingen.

  • De perceptie over ondernemers veranderen.

In Nederland overheerst de perceptie dat ondernemers “alles” kunnen, en daarmee krijgen veel ondernemers een onterechte zware rugzak mee. Volgens onze definitie zijn ondernemers vooral mensen met passie en doorzettingsvermogen. Ondernemen bestaat uit veel verschillende processen en fasen en veel zal nog geleerd moeten worden. 

  • Het verschil maken tussen alle andere initiatieven

In Nederland zijn meer dan 10000 coaches actief die op één of andere manier MKB-bedrijven ondersteunen. Door ons te focussen op harde resultaten met een bewezen programma proberen wij het verschil voor ondernemingen te maken.

Er zijn zoveel programma’s en adviseurs, wat maakt jullie anders?

Om een aantal redenen zijn wij sterk onderscheidend;

  • Ons programma bestaat al sinds 2013 en meer dan 40000 bedrijven zijn al ondersteund met het realiseren van hun ambitie. 
  • Wij focussen ons niet zoals veel andere programma’s alleen op de ondernemer maar ook op zijn team. Onze filosofie is dat als wij de onderneming sterker maken, dat dit meer impact sorteert, dan wanneer wij zouden focussen op alleen de ondernemer.
  • Het inzicht dat wij aan een onderneming geven vraagt ongeveer 8 uur van een team, waar anderen weken nodig hebben, dus in relatief korte tijd wordt eea al meteen concreet. Tijd is essentiëel.
  • Onze rapportages geven een goed inzicht in de belangrijkste aandachtspunten van essentiële bedrijfsprocessen. Dus als bepaalde kenmerken nog niet aanwezig zijn weet je wat je te doen staan. Wij noemen dit “de stip op de horizon”.
  • Onze tevredenheidscore ligt op 99%
  • 87% van de deelnemers vindt GROWTHmapper cruciaal voor de verdere ontwikkeling van zijn of haar bedrijf.

Wat is de rol van een coach?

De coach is de persoon die het assessment afneemt en de resultaten aan het bedrijf presenteert. Afhankelijk van de aandachtspunten kan de coach je ondersteunen als sparringpartner en kennispartner bij 1 of 2 bedrijfskundige processen. Coaches zijn specialisten omdat ze een brede kennis en ervaring hebben maar zijn zeker niet overal “Best of Class” in. Hiervoor maken wij indien nodig gebruik van kennispartners. De coach blijft wel betrokken om ervoor te zorgen dat ook het proces voortvarend gaat. Zie hem een beetje als de regisseur van het programma voor jouw bedrijf.

Kan ik met meerdere vragen bij een coach terecht?

Ja, een coach is het verlengstuk van je bedrijf. Hij of zij kan functioneren als sparringpartner voor jou en je team. Wel is het zo dat niet iedere coach dezelfde achtergrond en ervaring heeft. Dat gezegd hebbende beschikt een coach wel altijd over een breed netwerk van "Best of Class" kennispartners.

Kan ik zelf mijn coach selecteren?

Ja dit is mogelijk, mits de coach ook geaccrediteerd is om het gewenste traject uit te voeren.

Kan iedereen coach worden?

Nee, om coach te worden dien je te beschikken over brede bedrijfskundige ervaring. Coaches kenmerken zich doordat ze bij uitstek generalisten zijn en daardoor meteen ook specialisten. Pas na een succesvol pilot traject, waar wij samen optrekken met de aspirant coach, wordt iemand geaccrediteerd als coach van Bouwen aan Betere Bedrijven.

 

Niet iedere coach heeft dezelfde ervaring, vandaar dat er coaches zijn voor verschillende assessments. Denk hierbij aan uitgebreide ervaring op het gebied van internationalisering of duurzaamheid, twee verschillende gebieden.

Voor welke branche is het programma?

Ons programma is niet beperkt tot een branche. Het is inzetbaar voor het brede MKB, van zzp’er tot een onderneming van 250-300 man personeel.

Wat is het tijdspad voor een traject?

Alles wat wij doen staat in het teken van jouw onderneming. Dit betekent dat wij werken in overeenstemming met het ambitieniveau van jouw onderneming en hierbij een tijdspad hanteren dat past.

Over het algemeen kan een assessment traject binnen 1-2 weken starten en vindt de presentatie 2 weken later plaats. Het tijdspad voor de verbeteringen wordt afgestemd op de wensen van de organisatie. 

Kan ik ook alleen het assessment afnemen?

Ja dit is mogelijk, onze werkzaamheden beperken zich dan tot het assessment en de presentatie(s) alleen.

Wie zouden het assessment moeten invullen?

Als binnen de onderneming een management team aanwezig is dan is het gebruikelijk dat deze personen het assessment invullen en de presentatie(s) bijwonen. Bij kleinere bedrijven is het vaak alleen de ondernemer en 1-2 mensen in zijn of haar omgeving die belangrijk zijn voor het bedrijf. Bij het startup assessment is het vaak alleen de ondernemer.

Waar en hoe worden de resultaten gepresenteerd?

Meestal gebeurt dit bij het bedrijf. Afhankelijk van het assessment gebeurt dit in 1-2 sessies van ieder circa 3,5 uur. Het bedrijfsrapport wordt vooraf met het team gedeeld en dient als basis voor de presentatie. De coach heeft naar aanleiding van de resultaten aanvullende open vragen voorbereid. Indien noodzakelijk kan de presentatie ook online plaatsvinden.

Voor het startup en financieel herstel assessment is er maar 1 presentatie.

Wat gebeurt er na de presentatie van de resultaten?

Een week na de presentatie evalueert de coach samen met de onderneming de aandachtspunten, de prioriteiten en de gewenste acties, eea in lijn met het gewenste ambitie nivo en tijdspad van de onderneming. Hiervoor zullen aanvullende afspraken gemaakt worden.

Ziet mijn werkgever wie welke antwoorden heeft gegeven?

De bedrijfsrapportage is anoniem. Het staat medewerkers dus vrij om het assessment naar eer en geweten te bantwoorden. Dit komt het resutlaat van het assessment alleen maar ten goede en daarmee ook het resultaat voor de onderneming. 

Werken jullie ook samen met bestaande dienstverleners van ons bedrijf?

Ja dit is mogelijk. We begrijpen dat bedrijven wellicht al zakendoen met vertrouwde bedrijven en personen voor één van de aandachtsgebieden. Als dat bedrijf beschikt over voldoende kennis en pragmatiek om het aandachtsgebied voortvarend op te pakken is dit geen enkel probleem.

Hoe bewaken jullie de kwaliteit?

Ieder deelnemend bedrijf krijgt na afloop van het assessment van ons een klanttevredenheidsonderzoek. Hierin worden vragen gesteld over het assessment, de presentatie door de coach en de evaluatie. Met dit onderzoek meten wij de mate van tevredenheid. Als dit om wat voor reden dan ook lager is dan gewenst nemen wij contact op met het deelnemende bedrijf.

Kan ik het traject stoppen?

Ja het staat je vrij om op ieder moment de dienstverlening te beëindigen zonder opgaaf van redenen. 

Overigens is het zo, dat als wij van mening zijn dat we geen toegevoegde waarde meer voor jouw organisatie kunnen leveren, wij dit zelf ter sprake zullen brengen. Wij verkopen geen uren maar resultaat.

Niet goed geld terug garantie, wat houdt dat in?

Als je na het assessment de toegevoegde waarde van onze werkzaamheden niet ziet krijg je je geld terug. Jij bepaalt of je tevreden bent.

Subsidiemogelijkheden – Groeiversneller van Oost NL

De Groeiversneller subsidie is ingesteld door Oost NL voor MKB-bedrijven in Gelderland. Ons programma komt in aanmerking voor deze subsidie, met een maximumvergoeding van 10.000 euro. Meer details op de volgende website https://oostnl.nl/nl/groeiplan

Dus ben je gevestigd in Gelderland en wil je groeien met je bedrijf, doe dan zeker een beroep op deze subsidie.

Subsidiemogelijkheden – SLIM subsidie

Bepaalde onderdelen binnen ons programma komen in aanmerking voor de SLIM subsidie.

De SLIM subsidie is bedoeld voor opleidings- en ontwikkelplannen van je personeel. Meer hierover op; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leven-lang-ontwikkelen/leven-lang-ontwikkelen-financiele-regelingen/slim-regeling

Subsidieregeling Flevoland ter ondersteuning van het ondernemerschap

VOUCHERREGELING ONDERNEMERSCHAP FLEVOLAND

De voucherregeling Ondernemerschap Flevoland kan voor jouw bedrijf het verschil maken tussen stilstaan en groeien! Een voucher staat voor subsidie die je in kan zetten om je onderneming verder te ontwikkelen, je activiteiten uit te breiden om zo te groeien en de volgende stap te zetten. Meer hierover op de website van Horizon Flevoland; https://www.horizonflevoland.nl/voucherregeling-ondernemerschap-flevoland

 

 

Subsidiemogelijkheden – Internationalisering – SIB Regeling (Support International Business)

Miv 1 april 2022 heeft de RVO, in een gewijzigde vorm de SIB-regeling weer opengesteld voor MKB-bedrijven die geïnteresseerd zijn in internationalisering. De informatie is helaas nog niet helemaal compleet, https://lnkd.in/dhXsf3Rt

De regeling voorziet in een bijdrage van de overheid, met een jaarlijks maximum van € 6.500 euro per bedrijf (50% van de kosten) verdeeld over de volgende activiteiten;

✔️ Coaching, bijdrage max € 1.000
✔️ Marktonderzoek, bijdrage max. € 2.500
✔️ Marktentree, bijdrage max. € 2.500
✔️ Beurs of missiedeelname, max. € 1.500 tot € 2.500

Subsidiemogelijkheden – Innovatie – WBSO en andere subsidies

Er zijn diverse subsidiemogelijkheden voor MKB-bedrijven die innoveren of willen gaan innoveren. De meest bekende zal de WBSO-regeling zijn, maar dit is niet de enige. Kijk daarom voor meer informatie op de volgende website; https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer?filter1=30581&filter3=21045

Subsidie- en financieringsmogelijkheden voor het MKB

De RVO heeft een handige website voor het snel inzichtelijk krijgen van de subsidie- en/of financieringsmogelijkheden voor jouw bedrijf. Dus ga je innoveren, internationaliseren, groeien of iets anders, vergeet dan vooral niet even te kijken op de volgende website; https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer

De website heeft een eenvoudige filter voor jouw bedrijf, jouw ambitie en jouw mogelijkheden.

Landelijke, regionale of lokale subsidiemogelijkheden voor ons programma

In Nederland zijn er voor het MKB uitgebreide subsidiemogelijkheden om aan je bedrijf te werken. Wil je weten of er subsidiemogelijkheden zijn voor jouw bedrijf en ons programma, neem dan even contact op of kijk even op de handige subsidie- en financieringswijzer van de RVO; https://www.rvo.nl/subsidies-financiering

 

Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.