Luisteren als verkoopmiddel. Maar je moet toch juist vertellen om te kunnen verkopen? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Als je echt goed wilt verkopen, moet je weten wat er bij je doelgroep speelt. Hoe weet je bijvoorbeeld of je klanten op dat ene nieuwe product zitten te wachten?
Juist. Door te vragen waar ze mee zitten. Welke problemen ze opgelost willen hebben. En natuurlijk: wat er wél al heel goed gaat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over intern verkopen. Jawel: als jouw medewerkers aan je verbonden zijn, gaan ze harder voor je rennen. En raad eens? Dat brengt je dichter bij je bedrijfsdoelstellingen!
Extern voelsprieten uitzetten
Sociale bewijskracht zet je verkoop kracht bij. Ons brein gelooft namelijk niet zo snel een bedrijf, maar wél de medemens. Hoog tijd om die medemens aan het woord te laten. Dit kun je best simpel realiseren, door bijvoorbeeld recensies op je website te plaatsen. Of door een blog te schrijven rondom een klantvraag. Wees voorzichtig met testimonials, want dat werkt je zendgedrag weer erg in de hand, met een te hoog ‘kijk eens hoe goed wij zijn’-gehalte.
Nog een voordeel van luisteren? Data! Iedere marketeer en ondernemer is er gek op. Met de antwoorden van klanten leer je waar ze over twijfelen als ze jouw product willen kopen. Je leert ook welke problemen ze nog meer hebben. Daar kun je bij research & development weer iets mee in productontwikkeling. Maar ook sales en marketing weten waar ze op in moeten spelen om de klant blij te maken.
Je bent zowel extern als intern marketeer
Het wordt vaak vergeten: maar intern moet je ook blijven verkopen. Als je personeel eenmaal ‘binnen’ is, wil dat niet zeggen dat ze blijven, zich verbonden voelen en zich optimaal inzetten. Het tovermiddel om dat wél te bewerkstelligen: luisteren.
GROWTHmapper als luistertool
Omdat we bij Bouwen aan Betere Bedrijven begrijpen dat luisteren je dichter bij je bedrijfsdoelstellingen brengt, werken we met GROWTHmapper. Dit is een assessment-methode, ontwikkeld door Oxford Innovation. Er zijn 8 assessments, afgestemd op jouw bedrijfsdoelstelling. Dit varieert van productiviteit verhogen tot internationaliseren. Ieder assessment bevat tussen de 60 en 120 stellingen. Jouw medewerkers (maximaal 8) vullen individueel de stellingen in. Het resultaat? Een uitgebreid rapport met daarin de (anonieme) perceptie van iedere medewerker op verschillende vlakken.
Met het rapport in handen is het tijd om (je raadt het al) te luisteren. Vaak neemt het managementteam deel aan het assessment. De resultaten ervan leiden tot opbouwende discussies waarin ruimte is om open en zonder oordeel naar elkaars perceptie te luisteren. Waar kan het bedrijf volgens medewerkers nog beter in worden? Dit is de basis van vooruitgang.
Samen zorgen we er vervolgens voor dat er één visie ontstaat. Een gezamenlijk doel om aan te werken. De visie verwerken we in een concreet actieplan en je krijgt een ervaren coach als ‘stok achter de deur’ om je doelen te bereiken. Maar aan de basis van verbetering staat dus echt met stip op één: luisteren! Naar je klanten én je medewerkers.
Heb ik je interesse gewekt en zou je graag eens wat dieper ingaan op de kansen die een groeiprogramma jou biedt? Neem contact met ons op.
Stuur een e-mail naar: info@bouwenaanbeterebedrijven.nl
WhatsApp of bel naar: 0634373898
Bouwen aan Betere Bedrijven is een initiatief ter ondersteuning en ontwikkeling van mkb-bedrijven. Voor ondernemers, door ondernemers. Geert Cox heeft ruim 25 jaar ervaring met internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Samen met een landelijk netwerk van ervaren coaches en GROWTHmapper van Oxford Innovation bouwt hij aan een duurzaam beter mkb.