Regelmatig word ik ermee geconfronteerd dat ondernemers midden in de waan van de dag zitten en daardoor de structuur of het overzicht kwijtraken van waar het eigenlijk om draait. Ze zijn in het doolhof van ondernemen terechtgekomen. Vandaar in deze nieuwsbrief aandacht voor wat ondernemen volgens mij nu echt is.
Ondernemen is in definitie niet meer dan het samenspel van een aantal processen managen.
Een simpele definitie met een nog simpelere conclusie.
Helaas is het zo dat die processen door veel variabelen worden beïnvloed waardoor ze iedere dag dynamisch zijn. Als een soort magneet worden ondernemers naar die dynamiek getrokken, naar het hart van het doolhof.
Nu hoor ik je denken, je hebt makkelijk praten en vervolgens krijg ik een voorbeeld van zo’n variabele die het proces beïnvloedt. Personeel, grondstoffen, covid, cashflow. Ik weet het, ik ken het, ben er zelf onderdeel van geweest en heb het zelf ondervonden.
Wat niet wegneemt dat ik ervan overtuigd ben dat, hoe beter de processen gemanaged worden de kracht van de magneet afneemt.
Een mooi woord, vatbaar voor velerlei interpretaties. Platgeslagen betekent het gewoon “je oog op de bal houden”, als je tenminste wil dat die bal ergens naartoe gaat. Jij houdt controle over de richting van die bal, vergeet de schreeuwende toeschouwers, het lange gras, de modder en de tegenstanders, jouw bal gaat daarnaartoe waar jij het wil. ⚽️
Maar wat is focus nu eigenlijk en waarom is dat zo belangrijk?
Laten we focus in dit verhaal nu eens vervangen door het woord doelstelling.
Waarom ben je gaan ondernemen? Wat wil je bereiken en waarom eigenlijk?
Ongeacht de antwoorden het is jouw doelstelling, jouw focus.
Waar we het nu over hebben gehad zijn de lange termijndoelstellingen. Onderweg naar je lange termijndoelstelling is het goed om sprintjes te trekken naar korte termijndoelstellingen die helpen om de focus te bewaken en een duidelijk richting bepalen naar je “eindspel”.
In controle zijn is leuk, stel je toch voor dat je iets aan het doen bent wat je langzaam sloopt, dan wordt het tijd voor actie!
Verrassend genoeg blijkt regelmatig dat de ondernemers die ik spreek, startend of ervaren het antwoord op deze vragen onderweg zijn kwijtgeraakt of zichzelf überhaupt deze vraag nooit hebben gesteld. Met jouw doelstellingen in gedachte ben je in staat om processen beter managen. ✔️
Onderstaand een aantal belangrijke processen die ongeacht de grootte van je bedrijf vaak een rol spelen bij het realiseren van je doelstellingen.
Strategie
Hoe ga je je doelstellingen realiseren? Ken je de markt, je concurrenten, je sterke en zwakke punten?
Financiën
Heb je voldoende geld om je doelstellingen te realiseren? Maak je voldoende marge? Heb je genoeg geld om je groei te financieren, als er geld in je voorraad en debiteuren gaat zitten? Bewaak je maandelijks je budget, je resultaten?
Marketing
Wat is de boodschap naar je klanten, en hoe ga je die boodschap brengen? Hoe kom je aan klanten?
Verkoop
Waarom gaan klanten met jou zakendoen?
Wil je het beste product leveren, de beste service, het goedkoopste of een mix?
Operatie
Alles wat er van dag tot dag moet gebeuren
Leiderschap
Goed leiderschap is in staat om anderen te stimuleren en te inspireren, heb je hierover nagedacht en hoe geef je dit vorm?
Menselijk kapitaal
Hoe krijg je en behoud je jouw team? Wat vinden ze belangrijk en wat ook vooral niet!
Om controle op deze processen mogelijk te maken is het verstandig om per proces wederom lange en korte termijn doelstellingen te formuleren die gaan helpen om jouw “eindspel” te realiseren.
We zijn onderweg, de bal moet naar de goal, binnen het 11-tal is duidelijk wie welke rol heeft, van keeper tot aanvaller, en allemaal weten ze dat de bal naar de goal moet.
“Die verdomde tegenstander maakt het ons lastig” (variabelen binnen het proces).
Als iedereen blijft doen wat ze moeten doen en focus houdt op de bal gaat hij erin.
Maar hoe weet ik nu dat iedereen doet wat hij moet doen?
Door controle.
Een vraag als “gaat het nog goed”? Is geen controle vraag, het antwoord wordt gegeven door iemand met een perceptie. Wat voor hem of haar goed kan zijn, is voor jou misschien slecht. Maak afspraken concreet, breek ze af in stukjes en maak ze meetbaar.
Kun jij die bal in 3 trappen binnen 30 seconden in de linkerbovenhoek schieten?
Het antwoord op de vraag is dan ja of nee, en het resultaat is gelukt of niet gelukt.
Controle vragen die subjectief zijn zeggen dus niets, controle vragen die specifiek zijn zorgen ervoor dat je het over hetzelfde hebt.
Halverwege de wedstrijd sta je voor. Tijdens de rust heerst er een opgewekte stemming, de kans dat je gaat winnen is groot! Als coach waarschuw je het team, “laten we niet te overmoedig worden, de wedstrijd is pas gewonnen na het laatste fluitsignaal. En dat gaat alleen gebeuren als iedereen doet wat hij of zij moet doen en we met zijn allen ons oog op de bal en het eindspel houden!”
Dat is wat ondernemen voor mij is.
Met een duidelijke doelstelling voor ogen, alleen of met een team de processen zodanig managen dat ze ervoor kunnen zorgen dat jij je doelstelling realiseert.
Blijft overigens onbeantwoord “of voetbalcoaches goede ondernemers zijn”.
Heb ik je interesse gewekt en zou je graag eens wat dieper ingaan op de kansen die coaching jou kan bieden? Neem dan contact met ons op.
Stuur een email naar; info@bouwenaanbeterebedrijven.nl
Whatsapp naar; 0634373898
Of bel; 0850163058
Vrijblijvend een kennismakingsgesprek inplannen kan hier; https://calendly.com/geertcox/kennismaking
Bouwen aan Betere Bedrijven ondersteunt MKB-bedrijven bij een variëteit aan vraagstukken, van groei en internationalisering, tot financieel herstel en duurzaamheid. Voor ondernemers door ondernemers. Geert Cox heeft ruim 25 jaar bagage aan internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Samen met een landelijk netwerk van ervaren coaches en GROWTHmapper van Oxford Innovation bouwt hij aan een duurzaam beter MKB.