Alle berichten

Hoe merkbeleving kan bijdragen aan groei

Ontdek hoe branding kan helpen bij het realiseren van je doelstellingen

Als je weet wie je bent, en waar je naartoe wilt dan ben je al een heel eind op de goede weg. Steeds meer bedrijven zien het nut van branding in bij het realiseren van hun doelstellingen, en kiezen ervoor om hierin te investeren. Maar het bouwen van een merk is natuurlijk geen doel op zich. Het creëren van de juiste merkbeleving is dat wel. 

Sterke merken hebben een authentieke uitstraling en een consequente merkbeleving die mensen inspireert en motiveert. Dat wil ieder bedrijf wel. Maar merkbeleving, wat is dat nou eigenlijk? Wat heb je eraan? En hoe kom je eraan? In dit artikel vertellen we je meer over de ins en outs van merkbeleving en geven we je een voorbeeld waaruit blijkt dat het voor ieder bedrijf of organisatie relevant is om hierover na te denken. 

Om te beginnen; Wat is merkbeleving?

Je hebt een bijzonder grote invloed op de manier waarom jouw merk beleefd wordt. Dit betekent dat merkbeleving in essentie een vat vol (nieuwe)  kansen is. Want jij bent aan zet. Jij bepaalt hoe je overkomt op je doelgroep. En zoals ik in het begin al zei; ‘als je weet wie je bent, en je weet waar je heen wilt… dan heb je vast ook wel beeld van hoe je daar wilt komen.’ Merkbeleving is hierbij je ideale wingman. Want merkbeleving geeft je identiteit vleugels. Letterlijk en figuurlijk. 

Merkbeleving is niet iets dat je aan de bar bestelt. Er gaat veel denkwerk aan vooraf om tot de juiste beleving te komen, die ook eens naadloos aansluit bij je visuele identiteit en je merkidentiteit. Merkbeleving geeft de ziel van je organisatie handen en voeten. Zie het als een mens van vlees en bloed. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen karakter. Maar met een maatpak aan, straal je totaal iets anders uit dan met een trainingspak.  

Merkbeleving concreet (en dichtbij)

Hoe creëer je nu zo snel en eenvoudig mogelijk merkbeleving? Door te kijken naar de middelen die je al hebt en/of gebruikt! Welke (communicatie)  middelen, merkelementen, media en kanalen zet je al in? Vaak kun je met minimale aanpassingen al aanzienlijke sprongen maken richting een verbeterde merkbeleving. Door bijvoorbeeld kleuren te gaan gebruiken die passen bij je merkidentiteit. Of door je tone-of-voice aan te passen aan je doelgroep. Je manier van communiceren doet ontzettend veel. Zet bijvoorbeeld al je teksten om van u naar je. 

Merkbeleving op je website

Een van de belangrijkste zaken op je website, die van invloed zijn op de merkbeleving van je bedrijf, ken je misschien zelfs niet eens bij naam; UX. Oftewel user experience. Dit is de manier waarop de bezoeker – hopelijk je doelgroep – jouw website ervaart. Klinkt als; beleeft! UX is dus een zeer specifieke manier van merkbeleving, en is van toepassing op werkelijk iedere website. Een gemiste kans dus als je hier vanaf nu geen rekening mee gaat houden. 

Benieuwd hoe Bouwen aan Betere Bedrijven je hierbij kan ondersteunen? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw onderneming kunnen helpen groeien, zelfs in de meest hectische tijden. Samen bouwen we aan een betere toekomst voor je bedrijf!

Plan snel een online of fysieke afspraak voor een gratis uur advies. Je kunt de afspraak inplannen via deze link: Calendly online agenda.

Bouwen aan Betere Bedrijven is een initiatief ter ondersteuning en ontwikkeling van mkb-bedrijven. Voor ondernemers, door ondernemers.

Geert Cox heeft ruim 25 jaar bagage aan internationaal ondernemen in meer dan 30 landen. Samen met een landelijk netwerk van ervaren coaches en GROWTHmapper van Oxford Innovation bouwt hij aan een duurzaam beter mkb.

Gerelateerde berichten
Logo Bouwen aan Betere Bedrijven

Is jouw bedrijf in beweging?

Als bevlogen ondernemer begrijp ik als geen ander dat de wereld van het bedrijfsleven voortdurend evolueert. Om relevant te blijven en te groeien, moeten we altijd streven naar verbetering. Of je nu een start-up runt of een gevestigd bedrijf hebt, het is cruciaal om jezelf en je bedrijf constant naar een hoger niveau te tillen. […]